8 views
Komunikacja Głowno-Łódź == Do: info@lodzkie.pl Dzień dobry, Jako mieszkaniec województwa łódzkiego, osoba mieszkająca w Głownie, a pracująca w Łodzi, w związku z ogłoszeniem przez komercyjnego przewoźnika Kasz-Bus zawieszenia komunikacji autobusowej na trasie Łódź – Głowno – Łowicz na okres lipca i sierpnia 2025, wnoszę o: – dostosowanie rozkładu jazdy organizowanej przez Województwo Łódzkie linii autobusowej nr 504 relacji Brzeziny–Stryków–Głowno do rozkładu jazdy pociągów w szczególności w relacji Głowno–Łódź, a w drugiej kolejności Głowno–Łowicz, tak by możliwy był dojazd ww. linią z oddalonych części Głowna na przesiadkę na pociąg, – dopilnowanie, by rozkład ww. linii autobusowej był aktualizowany równolegle z aktualizacjami rozkładów jazdy pociągów ŁKA, – przeanalizowanie możliwości zwiększenia liczby kursów na ww. linii, być może na skróconej trasie z Głowna, tak by zwiększyć liczbę kursów pociągów, na które możliwy jest dojazd z miasta ww. autobusem, w szczególności w godzinach wieczornych (linia aktualnie kończy kursowanie po Głownie w okolicach 17:30, podczas gdy praca biurowa często kończy się w okolicach godziny 17:00, a praca w handlu lub praca zmianowa nawet znacznie później, i powrót z pracy w Łodzi udostępnianymi przez Samorząd Województwa środkami transportu nie jest możliwy – po dojechaniu do stacji kolejowej Głowno z Łodzi autobus już nie kursuje), – zwrócenie uwagi kierowcom obsługującym połączenia na ww. linii, że w jej rozkładzie jazdy występuje przystanek przy dworcu kolejowym w Głownie (w praktyce zdarza się, że nie jest on obsługiwany), – rozważenie zmiany trasy autobusu w obrębie Głowna na przebiegającą bliżej odległych od dworca rejonów miasta (np. ulice Kopernika, Wojska Polskiego, Targowa), tak by zrekompensować mieszkańcom, którzy tracą bezpośrednie połączenie do Łodzi, konieczność przesiadki krótszym dojściem z domu na przystanek autobusu dowożącego do dworca, – rozważenie uruchomienia przez Województwo Łódzkie przewozów w ramach FRPA na zawieszanej trasie (Łódź – Głowno – Łowicz lub przynajmniej Łódź – Głowno) pomimo jej zbliżonego do linii kolejowej przebiegu, analogicznie do uruchomionej z początkiem bieżącego roku linii autobusowej Łódź – Łask – Sieradz. Prośbę swoją motywuję tym, że komunikacja autobusowa między Głownem a Łodzią jest – mimo istnienia na tej trasie kolei – bardzo istotnym dla mieszkańców środkiem transportu. Dworzec kolejowy w Głownie położony jest – co wynika z przyczyn historycznych i przepisów z czasów zaboru rosyjskiego – na uboczu miasta. Głowno jest miastem rozległym, i o ile mieszkańcy osiedli położonych w sąsiedztwie stacji (Zabrzeźnia, Zakopane, Cichorajka) intensywnie korzystają z połączenia kolejowego z Łodzią i Łowiczem, dla mieszkańców dzielnic od dworca bardziej odległych (osiedle im. Kopernika, Borówka, Huta Józefów, Paleniec) komunikacja autobusowa do Łodzi – która funkcjonuje równolegle z komunikacją kolejową już od lat przedwojennych – stanowi podstawowy środek transportu do szkoły, uczelni oraz pracy. Także w Łodzi autobus z Głowna i Łowicza dowozi szybko w miejsca wymagające długotrwałego dojazdu z dworców kolejowych – np. rejony Dołów, kampusu UŁ, północno-wschodnia część centrum miasta, w tym okolice dworca Łódź Fabryczna (na który pociągi z Głowna nie będą dojeżdżać dopóki nie zostanie dokończona budowa tunelu średnicowego). Wybudowanie nowego przystanku kolejowego Głowno Północ tej sytuacji nie zmieniło – szczególnie, że zrezygnowano z usytuowania go na wysokości ul. Bielawskiej i zamiast tego został on wybudowany przy ul. Wiejskiej, a w tej sytuacji praktycznie nie obsługuje on terenu miasta (poza niewielkim słabo zurbanizowanym obszarem), lecz w większości sąsiednie, typowo rolnicze miejscowości, jak Konarzew czy Wola Zbrożkowa. Jeszcze pod koniec lat 90. i w pierwszej – częściowo też drugiej – dekadzie XXI wieku połączenie autobusowe z Głowna do Łodzi należało do najczęściej obsługiwanych linii autobusowych w województwie. W godzinach porannego szczytu busy do Łodzi odjeżdżały w odstępach częstszych, niż co 5 minut. Niestety w obecnych czasach koszty uruchamiania linii autobusowych na zasadach komercyjnych są na tyle wysokie, że jest to nieopłacalne dla przewoźników bez dotacji nawet na niegdyś tak popularnych trasach, jak omawiane połączenie. Widać to po rezygnacji przewoźników z obsługi połączeń na tej trasie (w 2010 roku z Głowna do Łodzi można było dojechać z ośmioma przewoźnikami: Łoś-Bus, Kasz-Bus, Trans-Bus, Nicol, Mewa, PKS Łódź, PKS Skierniewice oraz PKS Płock, spośród których każdy obsługiwał wiele połączeń w ciągu dnia, podczas gdy obecnie pozostał tylko Kasz-Bus), znacznym zmniejszeniu liczby kursów, czy też po znacznie przekraczającej inflację podwyżce cen biletów (w 2010 roku bilet z Głowna do Łodzi kosztował 4 zł, obecnie kosztuje 13,50 zł). Konieczność dotowania połączeń autobusowych z funduszy publicznych jest oczywistością w krajach Europy Zachodniej i tam jest to od dawna standardem. Ze względu na rozwój kraju i związany z tym wzrost kosztów pracy ludzkiej, także i w Polsce staje się to koniecznością, co zresztą bierze pod uwagę rząd udostępniając programy dotacji takie, jak FRPA. Poza mieszkańcami Głowna z połączenia do Łodzi korzystają także mieszkańcy Wyskoków (gdzie pomimo przebiegu linii kolejowej pociągi się nie zatrzymują), Bratoszewic, Brzedzy i Rokitnicy (brak jakiegokolwiek innego skomunikowania z Łodzią), Strykowa (podobny problem, jak w Głownie – duża część miasta położona jest w znacznej odległości od stacji PKP), a także Sosnowca, Sosnowca-Pieńków, Dobrej i Dobrej Nowin (nie mających dostępu do kolei – przez te miejscowości przebiega linia MPK Łódź nr 60C, jednak jej kursy są rzadkie, a tak naprawdę zapewnianie skomunikowania z Łodzią, która stanowi odrębny powiat, w kompetencjach samorządu gminnego czy powiatowego nie leży). Jeszcze gorzej jest w przypadku miejscowości między Głownem a Łowiczem, w przypadku których – oprócz Domaniewic, gdzie jednak także występuje podobny problem z rozległością miejscowości, i Kamienia Łowickiego – dostępu do kolei nie ma w ogóle i likwidowany autobus jest jedynym środkiem komunikacji z Łodzią czy Łowiczem. Linia jest zatem istotna dla mieszkańców wielu miejscowości na terenie dwóch powiatów, nie tylko dla mieszkańców Głowna. Liczne osoby korzystają z tego połączenia w celu dojazdu do pracy. Moim zdaniem organizowanie przez województwo przewozów na tej trasie – czy to we współpracy z obecnym przewoźnikiem (Kasz-Bus), czy też z innym np. wyłonionym w przetargu – jest oczywistą koniecznością i jest niezbędne dla spełnienia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców województwa zamieszkałych między Łodzią a Łowiczem. Ma to miejsce pomimo istnienia na zbliżonej trasie linii kolejowej. Rozumiem, że zorganizowanie takich połączeń prawdopodobnie nie będzie możliwe w krótkim czasie, ale rzeczą możliwą i łatwą w realizacji powinno być rozwinięcie i poprawienie uruchamianej już przez Urząd Marszałkowski linii nr 504. Stąd wynika moja prośba. Z wyrazami szacunku, <imię i nazwisko>